Tradycja i minimalizm na wielkanocnych stołach Polaków
Zasada stylu Coco Chanel „Less is more” opanowała nie tylko światowe wybiegi, ale także wielkanocne stoły Polaków. Badania marki Mosso potwierdzają, że ponad 70 proc. z nas postawi na przemyślane potrawy – bez przypadku i pośpiechu. Tak, aby na wielkanocnym stole dań było nieco mniej, ale żeby były dopracowane w każdym szczególe.
Rozsądnie planować święta zaczniemy już od skrupulatnie sporządzonej wcześniej listy zakupów. Na niej znajdą się typowe wielkanocne produkty m.in. jajka, majonez, chrzan, żur, wędliny – w tym biała kiełbasa, bakalie czy olej.
-Polacy lubią mieć dopracowane święta, dlatego ponad połowa z nas przyznaje, że planuje je dużo wcześniej. Nawet już na miesiąc przed Wielkanocą zauważamy znaczący wzrost sprzedaży sosów mokrych tj. majonez czy chrzan – mówi Tomasz Kwaśniewski, manager marki Mosso.
Na przystawkę…
...ponad 90 proc. badanych wybierze poczciwe symboliczne jajko, kurze lub przepiórcze. Z danych marki Mosso wynika, że przeciętny Polak w święta zje ich około 10. Najczęściej okraszone majonezem i szczypiorkiem (76 proc.). Do jajek dodamy także sos tatarski (18 proc.) oraz chrzan (6 proc.).
Wykres 1. Sosy mokre najczęściej dodawane do jajek (Źródło: Mosso)
Nieco urozmaiconą wersją tradycyjnych jajek są te faszerowane. Najchętniej sięgamy po jajka nadziewane szczypiorkiem lub pieczarkami. Można jednak wpleść w nie trochę wiosennego szaleństwa i połączyć z pastą z tuńczyka, łososiem albo krewetkami i koperkiem.
Świąteczne ucztowanie
Zaczniemy tradycyjnie od żurku lub barszczu z dodatkiem białej kiełbasy i ugotowanych jajek, które w te święta zje aż 89 proc. badanych – wynika z danych marki Mosso. Jaka jest różnica pomędzy nimi? Przepis na żurek nieznacznie różni się od tego na barszcz. Ten pierwszy z założenia powinien być bardziej kwaśny, bowiem dlatego, że jego bazą jest zakwas z mąki żytniej (barszcz powstaje z zakwasu z mąki pszennej). Jednak to, w jaki sposób przygotowujemy te zupy, w większości przypadków zależy od rodzinnej tradycji i przepisów przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Podczas świątecznego biesiadowania chętnie sięgniemy także po mięso m.in. pasztet z królika (67 proc.), pieczony schab (62 proc.), gęś (48 proc.) lub kaczkę (42 proc.), domową wędzoną szynkę (60 proc.) czy galaretę z nóżek wieprzowych (33 proc.). Całość dopełnią typowo wielkanocne sałatki tj. warzywna czy jajeczna z dodatkiem dużej ilości majonezu lub jogurtu greckiego. W tym czasie zaczniemy także jeść świeże warzywa – soczyste nowalijki, trawy rzeżuchy oraz domowo hodowane nasiona i kiełki.
Wykres 2. Najpopularniejsze wielkanocne potrawy (Źródło: Mosso)
Wielkanocne dni skłaniają nas do spędzenia choć kilku chwil w kuchni. Nawet, gdy na co dzień nie mamy na to czasu lub zwyczajnie tego nie lubimy. Jednak blisko 80 proc. z nas przyznaje, że przygotowanie potraw ułatwia sobie gotowymi produktami. Najchętniej sięgamy po żurek lub barszcz biały z torebki, kartonu czy butelki (71 proc.), sosy mokre m.in. majonez, chrzan, musztarda (68 proc.), mięsa m.in. schab, pasztet czy biała kiełbasa (47 proc.), a także przyrządzone już ciasta (50 proc.) i surówki (24 proc.).
Deserowe menu
Na koniec świątecznej uczty będziemy cieszyć się smakiem tradycyjnych mazurków (77 proc), serników (56 proc.), makowców (44 proc.) i babek drożdżowych (44 proc.), które w tym czasie cieszą się największą popularnością. Ale do wyboru będziemy mieć również keks (11 proc.) czy paschę (8 proc.). Przygotowanie najprostszych zajmuje czasem godzinę, a te trudniejsze nawet dwa dni. Dlatego coraz częściej decydujemy się na ich zakup w znanej nam ciastkarni. Do ich samodzielnego pieczenia przyznaje się już tylko połowa badanych Polaków. Chociaż wszystkie wielkanocne specjały utrzymane są w tradycyjnych smakach to przynajmniej ciasta mogłyby być mniej nudne i przewidywalne. Dlatego te bardziej nowoczesne gospodynie domowe urozmaicą deserowe menu modnymi cup cake’i (5 proc.) czy słynnymi francuskimi makaronikami (2 proc.). Bo Wielkanoc powinna smakować wybornie!
Wykres 3. Najchętniej wybierane świąteczne desery (Źródło: Mosso)
Raport został przygotowany na bazie ankiety, w której wzięło udział ponad 100 osób w wieku od 25 do 60 lat.
MOSSO to jeden z największych polskich producentów wyrobów spożywczych, obecny na rodzimym rynku od ponad 30 lat. Oferta obejmuje obecnie 69 różnych produktów o bogatym, naturalnym smaku i wysokich walorach odżywczych, w tym tak znanych i cenionych jak Majonez Napoleoński czy Chrzan Delikatesowy.
Polecamy: Palety drewniane
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz